Daniëlle Bekkering: ‘Op de fiets naar je werk doet wonderen voor je gezondheid’

Voormalig topschaatster Daniëlle Bekkering stimuleert mensen om vaker te bewegen. “Uit onderzoek blijkt dat minimaal 25 minuten bewegen per dag positieve effecten heeft op je gezondheid. Daarom is het een goed idee om op je fiets naar het werk te gaan. Of met de e-bike, want dan ook dan ben je gezond bezig.”

Bekkering is programmamanager Gezonde Beweging bij  Healthy Ageing Network Nothern Netherlands (HANNN). “Met dit programma willen we toe naar meer gezonde jaren voor de inwoners van Noord-Nederland. Bewegen is daar een belangrijk onderdeel van, naast bijvoorbeeld gezonde voeding. Als je weinig beweegt, gaan je vitale functies achteruit.”

Fietsen is gezond omdat je hele lichaam in beweging is, legt Bekkering uit. “Het is goed voor je conditie, voor hart en bloedvaten en je verbrandt veel calorieën. En het is goed voor je geestelijk welbevinden. Wie op de fiets naar het werk gaat, is verzekerd van regelmatige beweging. Ook al is het een kort stukje. Alles is beter dan niets.”

E-bike
Is Bekkering dan ook tegen de elektrische fiets, de e-bike? “Nee, helemaal niet. Uit de nieuwste onderzoeken blijkt dat ook de e-bike gezond is. Je bent dan toch in beweging, ook al gebruik je iets minder spierkracht. En op de e-bike leg je makkelijker lange afstanden af. Bovendien: wie eenmaal een e-bike heeft, gaat hem ook gebruiken voor andere ritjes. Mensen met een e-bike stappen minder snel in de auto.”

De elektrische fiets is voor alle doelgroepen een goede oplossing, vindt Bekkering. “Kijk, een scholier hoeft niet per se een e-bike. Die kan best op een gewone fiets naar school. Dat heb ik ook altijd gedaan. Maar als de keuze gaat tussen e-bike of bus, dan is de e-bike veel gezonder.”

Lunchwandeling
Het programma Gezonde Beweging richt zich ook op bedrijven, bijvoorbeeld met de app We Fitter. “Daarmee worden de deelnemers uitgedaagd om gedurende een periode elke dag te bewegen. Wie volhoudt, wordt beloond met een prijsje. Het stimuleert om dit samen met je collega’s te doen. ‘Heb jij je lunchwandeling al gedaan?’ , hoor je dan. Dat werkt heel goed.”

Zelf
Bekkering gaat eerlijk gezegd zelf ook niet altijd op de fiets naar het werk. “Dat komt ook doordat mijn werkgebied Noord-Nederland is, ik moet regelmatig naar bijvoorbeeld Friesland. In de stad doe ik wel alles lopend of op de fiets. Ik probeer sowieso veel te bewegen. Als ik er geen tijd voor maak, merk ik dat ik minder goed functioneer. En dat ik minder leuk ben, haha. Ik fiets natuurlijk niet meer zo hard als een paar jaar geleden, maar een uurtje fietsen kan helpen je sores te verwerken. En het is nog steeds hartstikke leuk!”

Meedoen met de challenge: Fit het voorjaar in?
Klik dan op deze link

Deel dit nieuwsbericht

Jouw Nieuws Hier?

© Meer Gezonde Jaren | 2018
Design: Marleen van den End - Visuele Communicatie | Realisatie: BrandNewFresh.com