Begeleid Leren: de doventolk voor studenten met een psychische aandoening

Voor wie kampt met een depressie, angststoornis of andere psychische aandoening is studeren vaak een opgave. Hoe houd je dan toch een opleiding vol? Dat kan met hulp van medewerkers van de Innovatiewerkplaats (IWP) Begeleid Leren. Lector Rehabilitatie Lies Korevaar (62) is medeoprichter van deze IWP.

Eenmaal binnen bij lector Lies Korevaar van de Hanzehogeschool, slaat de oud-psycholoog al snel aan het tekenen op het flipover-bord dat in zijn kantoor staat. Een mini-college. Hij schrijft in de hoeken van een denkbeeldig vierkant de woorden ‘vaardigheden’, ‘hulpbronnen’, ‘succes’ en ‘tevredenheid’, waarna hij de begrippen met verticale en diagonale pijlen met elkaar verbindt.

Hij heeft maar een enkel voorbeeld nodig om het verband tussen de woorden inzichtelijk te maken. ‘Kijk’, zegt hij. ‘Om hier een studie af te ronden, moet je aan bepaalde eisen voldoen. Studenten moeten samenwerken. Ook zul je minimaal een 6 moeten halen om te slagen. Een docent zal niet zeggen: Oh, heb je een angststoornis? Dan mag je wel over met een 4. Maar, wij kunnen wel helpen om die 6 te halen. Door iemand bijvoorbeeld cognitieve en sociale vaardigheden te leren, zoals beter plannen en op een andere manier samenwerken.’

Op deze manier zullen studenten tevredener studeren, wat de kans op het succesvol afronden van een studie vergroot. En dat is nodig, benadrukt Korevaar. Zo’n tien procent van alle studenten in het Nederlandse hoger onderwijs ervaart psychische problemen. In Groningen komt dat percentage neer op 8.000 studenten, waarvan de helft hulp nodig heeft om geen (tijdelijk) schoolverlater te worden.

Korevaar: ‘De laatste jaren wijzen bovendien alle onderzoeken uit dat dit aantal toeneemt. We zien steeds meer uitval.’ En dat is niet omdat deze jongeren niet succesvol kunnen zijn, weet Korevaar. ‘Maar onder meer omdat ze geen aansluiting vinden bij andere studenten tijdens het koffie drinken in de pauze. Zoiets is geen voorwaarde om je studie te halen, maar wel om naar tevredenheid te kunnen studeren.’

Aldus is een Begeleid Leren-traject bij de IWP gericht op het in kaart brengen van de persoonlijke belemmeringen en ondersteuningsbehoeften van de student in kwestie. Korevaar: ‘We begeleiden ze puur in hun studentenrol.’

Want, zo legt hij uit, voor je het weet groeien studenten in de rol van fulltime patiënt. ‘Wij richten ons dus specifiek niet op therapie of behandeling voor het onderliggende probleem. De essentie is: hoe houdt iemand naast of na zijn behandeling zijn studentenrol vol?’

Het klinkt allemaal een stuk vanzelfsprekender dan het is, weet Korevaar. Wereldwijd krijgen studenten met lichamelijke beperkingen van alle kanten hulp. Is een student slecht ter been? Dan wordt er gezorgd voor een rolstoelopgang. Is iemand slechthorend? Dan is er een doventolk beschikbaar.

‘Maar wat is nou de rolstoelopgang voor een student met schizofrenie? En wat is de doventolk voor een student met een depressie? Psychische problemen zijn over het algemeen minder zichtbaar. Juist voor die mensen is de Begeleid Leren-methodiek bedoeld.’

IWP Begeleid Leren
De IWP Begeleid Leren is ontwikkeld door Lies Korevaar en medewerkers van het lectoraat Rehabilitatie. Naast deze vorm van begeleiding hebben studenten ook behoefte aan andere vormen van ondersteuning. Zo bestaat binnen de Hanzehogeschool het project Verkenning Healthy Lifestyle. Juliette Odé, adviseur Onderwijs & Onderzoek is hiervan de projectleider. Korevaar en Odé geven een duolezing tijdens de Healthy Ageing Week.

Zowel studenten die dreigen uit te vallen als studenten die al met hun studie zijn gestopt, kunnen bij de Innovatiewerkplaats Begeleid Leren terecht voor advies en begeleiding. Medewerkers van de IWP Begeleid Leren verzorgen trainingen in binnen- en buitenland over de door hen ontwikkelde methode aan gemeenten, docenten en allerlei andere groepen mensen die werken met studenten en schoolverlaters. De Innovatiewerkplaats Begeleid Leren, voorheen het Expertisecentrum Begeleid Leren, bestaat 15 jaar. Het is het enige expertisecentrum in Europa dat zich richt op het ondersteunen van studenten met psychische problemen in hun studentenrol. Op dit moment volgen 45 studenten er een traject en staan er 7 op de wachtlijst.

Naast de individuele methode Begeleid Leren methode heeft de IWP ook andere ondersteuningsvormen ontwikkeld, getest en geëvalueerd, zoals een bondgenotengroep, een openheid-instrument en een toeleidingscursus naar een nieuwe opleiding voor jongeren die vanwege hun psychische problemen hun opleiding voortijdig hebben moeten stoppen.


Lies Korevaar, lector Rehabilitatie/lector van het jaar 2019 en Juliette Odé, Adviseur Onderwijs & Onderzoek/projectleider van het Project Verkenning Healthy Life Skills (Hanzehogeschool Groningen) geven op woensdag 9 oktober de lezing “Vaardig en veerkrachtig studeren kun je leren”.
De lezing begint om 16.30 uur (inloop vanaf 16.15 uur) en vindt plaats in de Groene Zaal van Academie Minerva, Praediniussingel 59, Groningen.
Studenten en professionals (en andere geïnteresseerden) die meer willen weten over Healthy Life Skills en Begeleid Leren voor studenten met psychische klachten als stress, burn-out, depressie en angst zijn van harte uitgenodigd.

De lezing is vrij toegankelijk. Aanmelden kan via deze link. Er is plaats voor maximaal 80 personen, dus meld je snel aan!
Na afloop kan je onder het genot van een drankje de prachtige tentoonstelling Barricades met werken van meer dan 100 illustratoren bezichtigen.

De lezing “Vaardig en veerkrachtig studeren kun je leren” maakt deel uit van de driedelige serie ‘Je brein als Medicijn’.
Maandag 7 oktober is de lezing “Is geluk maakbaar?”
Dinsdag 8 oktober is de lezing “Ingrediënten voor gezondheid en geluk”

Deel dit nieuwsbericht

Jouw Nieuws Hier?

© Meer Gezonde Jaren | 2018
Design: Marleen van den End - Visuele Communicatie | Realisatie: BrandNewFresh.com