Anne Jan Toonstra speelt lied Niet Altijd tijdens opening Healthy Ageing Week

Ik leef misschien niet meer voor morgen, vandaag is mij genoeg.
Het lukt niet altijd. Heus niet altijd.
Niet altijd maar toch tenminste vaak genoeg.

 Anne Jan Toonstra speelde tijdens de opening van de Healthy Ageing Week (vrijdag 4 oktober jl.) voor het eerst zijn lied Niet Altijd. Hij schreef het lied speciaal voor de week over mentale gezondheid en liet zich ook inspireren door de expositie Vereeuwigd: Kracht. Die vormde het decor van de opening.

Healthy Ageing Week: mentale gezondheid
Anne Jan interviewde tijdens de opening Daan Bultje (directeur Healthy Ageing Netwerk Noord-Nederland) en Chantal Bakker (coördinator Healthy Ageing Week en beleidsmedewerker Healthy Ageing, UMCG). Zij vertelden over het programma van de week en het belang van aandacht voor het thema mentale gezondheid.

“Steeds meer mensen ervaren psychische problemen zoals depressie, burn-out, angststoornissen. Toch hebben we het hier niet snel over. Tijdens deze week willen we het gesprek aangaan over mentale gezondheid, wat dat betekent en wat we kunnen doen om goed voor lichaam maar ook geest te zorgen. Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen, de Hanzehogeschool Groningen en het UMCG delen de laatste wetenschappelijke kennis over mentale gezondheid middels publiekslezingen en gaan hierover in gesprek. Mensen kunnen op meerdere plekken in stad en provincie een leefstijlcheck doen in de Gezonde Huiskamer. Er is een Open Air Yogafestival in gemeente Het Hogeland en we organiseren wandel- en fietstochten in de provincie. Met SKSG en Kids First COP Groep en GGD Groningen hebben we ook voor kinderen een mooi programma gemaakt met workshops mindfulness, yoga en doktersdates met psychiaters van het UMCG. Kinderen mogen hen de hemd van het lijf vragen over mentale gezondheid”, vertelt Chantal.

Vereeuwigd in UMCG
Gert Willem Haasnoot (initiatiefnemer Vereeuwigd: Kracht) zat ook aan tafel bij Anne Jan. Hij vertelde over de expositie, die bestaat uit verhalen en beelden van mensen die ernstig ziek zijn (geweest).

Zij delen wat de ziekte hen heeft gebracht en een indrukwekkend gezelschap van topfotografen legde hen vast. Marjolijn is een van de geportretteerden. Zij liep bij een ongeval hersenletsel op en vertelde Anne Jan wat dit met haar heeft gedaan.

“Het ongeluk heeft een grote impact gehad op mij en het gezin. Ik accepteer dat ik een aantal dingen niet meer kan, maar realiseer me des te meer wat ik wel kan en hoe waardevol dat is. Ik blijf niet hangen in het verleden en leef niet in de toekomst; ik concentreer mij op het nu. Door het ongeluk hebben we beslissingen genomen, die we voor ons uit stelden. Daarmee namen we risico’s, maar hebben ons gevoel gevolgd en zijn teruggekeerd naar waar onze wortels liggen: Groningen.  Het wordt zo vaak gezegd: liefde is belangrijker dan materie. Na mijn ongeluk kan ik dat alleen maar bevestigen.  Het ongeluk heeft mij sterker gemaakt. Ik leer en leef nu elke dag nog intenser dan dat ik al deed en ben altijd mezelf. Ik leef bewust en geniet.”

Anne Jan sloot de opening af met het nummer Niet Altijd. Zijn inspiratie: de hoofdrolspelers van de expositie Vereeuwigd: Kracht. Het lied ontroerde meerdere aanwezigen.

De expositie Vereeuwigd: Kracht is nog tot 17 oktober te zien in het UMCG op de begane grond.


De Healthy Ageing Week is een jaarlijks terugkerend initiatief van de partners van het Akkoord van Groningen: UMCG, Hanzehogeschool Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, Gemeente Groningen Provincie Groningen, Noorderpoort College en Alfa-college. Healthy Ageing Network Noord Nederland (HANNN) en Aletta Jacobs School of Public Health zijn eveneens betrokken bij de organisatie. Ga voor meer informatie en het complete programma van de Healthy Ageing Week naar: haweek.nl.

Tekst en uitvoering Niet Altijd: Anne Jan Toonstra. Je luistert het lied hieronder
Concept en productie: Broek & Buuren Betekenisvolle Evenementen. www.broekenbuuren.nl

Deel dit nieuwsbericht

Jouw Nieuws Hier?

© Meer Gezonde Jaren | 2018
Design: Marleen van den End - Visuele Communicatie | Realisatie: BrandNewFresh.com