10 tips om lekker te slapen bij warm weer

Slaap jij ook altijd zo slecht bij warm weer? Draaien, dekbed eraf, dekbed erop. Eventuele partner aan de kant duwen. Het is flink zweten ‘s nachts.  10 tips om jezelf en je kamer af te koelen.

1. Katoenen laken
Zijden en satijnen lakens lijken erg romantisch maar niet als de temperatuur boven de 25 graden uitkomt. Ze ademen namelijk voor geen meter. Net zoals synthetische stoffen zijn ze niet gemaakt om lucht door te laten. Je gaat dus zweten als een otter. Katoen ademt wel, dus ga op zoek naar een lichte variant in een lichte kleur zodat je lichaam in ieder geval niet warm wordt onder de lakens.

2. In de koelkast
Stop je lakens een paar minuten in de koelkast voor je gaat slapen. In de vriezer kan ook maar dan zijn ze wel erg koud. Helaas blijven de lakens niet de hele nacht koel, maar je stapt tenminste niet in een warm bed. Wel een tipje. Stop je lakens eerst wel even in een vuilniszak, dan voorkom je dat ze naar pizza of snacks ruiken.

3. Kruik
Duik in je kast en ga op zoek naar je warmwaterkruik. De waterkoker of ketel heb je niet nodig, maar vul je kruik met koud water en stop hem daarna in de koelkast of in de diepvries. Daarna onder je lakens en wedden dat je de hele nacht een heerlijk fris en koel gevoel hebt?

4. Ventilator
Plaats je ventilator strategisch, anders blaas je gewoon warme lucht in het rond. Zet je hem echter schuin naast het open raam, dan zal hij de koelere lucht van buiten door de kamer blazen. Heb je geen ventilator, hang dan een vochtig laken voor het open raam. De lucht die binnenkomt zal ook heel verfrissend zijn.

5. Koude kompressen
Als je koudekompressen, gemaakt uit bijvoorbeeld een washandje met wat ijsblokjes in, op je lichaam legt, zal je snel afkoelen. Leg ze strategisch op je polsen en je nek. Een ijszak is ook een goed idee.

6. Slepen met je matras
Warmte gaat omhoog en dus is het boven warmer dan beneden. Wil je koel slapen, sleep dan je matras mee naar beneden. Oké het zal je de nodige zweetdruppels kosten, maar je slaapt wel lekkerder. Mocht je het durven of nog te warm hebben, dan kun je je matras ook in de tuin leggen.

7. Drink geen alcohol
We snappen het dat een Roseetje of een koud biertje lekker kan zijn bij warm weer, toch slaap je beter zonder alcohol. Alcohol jaagt je lichaamstemperatuur de hoogte in en droogt je uit, wat niet bevorderlijk is voor je nachtrust. Drink daarom liever een glas water voor het slapengaan, om het uitdrogen  tot een minimum te beperken. Je zweet immers meer.

8. Douche
Neem een douche voor het slapengaan om je even op te frissen. Opgelet: zet het water niet te warm, maar ook niet te koud. In beide gevallen zal je veel te warm krijgen.

9. Uit!
Schakel alle elektrische apparaten (behalve je vriezer en koelkast natuurlijk) uit en trek zoveel mogelijk elektrische apparaten uit het stopcontact. Die spullen genereren zelfs in slaapstand enige warmte. Dus ook je laptop of computer!

10. IJswater
Zelf zou ik het niet doen, maar  Gezondheid & Co-lezer Willemijn Braam vertelde ons dat ze bij warm weer een kom of teiltje ijswater naast haar bed zette. Als ze het te warm heeft, stapt ze in een teiltje om haar lichaamstemperatuur omlaag te brengen. Je moet wel uitkijken dat je hem niet omgooit.


Klik hier voor het volledige artikel.

 

Deel dit nieuwsbericht

Jouw Nieuws Hier?

© Meer Gezonde Jaren | 2021
Realisatie: BrandNewFresh.com